مقدماتی درباره تولید تجهیزات پزشکی

مفاهیم و اطلاعات اولیه تولید:

فرایند تولید محصولات، یک بخش بسیار ضروری و مهم از هر کسب و کار است. به طور کلی فرایند تولید به تبدیل مواد اولیه و ایده­ها به محصولات نهایی یا خدمات اطلاق می­گردد. از آنجایی که پروسه­ی تولید بر روی عملکرد کسب و کارها اثر مستقیم دارد، توسعه­ی کارامد و موثر روند تولید بسیار مهم است.

تعریف اول:

فرایند تولید به روندی گفته میشود که در آن پارامترهای تولید از قبیل ورودی منابع، به محصولات نهایی یا خدمات تبدیل میشوند.

تعریف دوم:

منظور از پارامترهای تولید مواردی همچون سرمایه، نیروی کار، فناوری، زمین و سایر منابع است که برای خلق کالا یا خدمات مورد استفاده قرار می­گیرند. 

پارامترهای تولید به تفکیک در زیر توضیح داده شده است:

سرمایه: معادل کل دارایی­های نقدی و غیرنقدی که به فرایند تولید تخصیص داده شده است. بعبارت دیگر، سرمایه میتواند شامل سرمایه­گذاری­های پولی یا دارایی­هایی مثل ماشین­الات، وسایل نقلیه و غیره باشد.

 نیروی کار: عبارت است از تمامی افرادی که در پروسه­ی تولید نقش داشته و با صرف زمان و انرژی به اجرای دقیق پروتکل­های روند تولید کمک میکنند.

تکنولوژی: به فناوری­­های استفاده شده در روند تولید کالا، چه ماشین­الات بکار گرفته شده در تولید محصولات چه فرمولاسیون و دانش مورد استفاده، اطلاق می­گردد.

زمین: به کلیه منابع طبیعی اعم از وسعت زمین اشغال شده، انرژی و غیره که در فرایند تولید محصولات مورد استفاده قرار گرفته­­اند تماما زیر مجموعه این دسته طبقه­بندی می­شوند.

ارائه مثال از فرایند تولید محصولات در حوزه تجهیزات پزشکی:

برای شفاف­تر شدن مفاهیم مطرح شده به ذکر جزئیاتی از تولید نوعی پانسمان ترمیم زخم می­پردازیم. به منظور آماده­سازی روند تولید چنین محصولی، کمپانی در وهله­ی اول نیازمند یک محل جهت راه­اندازی خط تولید است.خط تولید شامل اتاق تمیز، خط بسته­بندی و انبار است.

ثانیا، در تولید پانسمان­های ترمیم زخم، نیاز به دستگاه­ها و ماشین­الات مختلف جهت ترکیب­سازی مواد اولیه، فراوری ترکیبات و تبدیل آن­ها به محصول نهایی است. همچنین در خط تولید نیاز به دستگاه­هایی جهت بسته­بندی و لیبل گذاری محصولات تولیدی است. تمامی این دستگاه­ها، ساختمان­های احداث شده در خط تولید و مواد اولیه جزو سرمایه به حساب می­آیند.

همچنین شرکت تولید­کننده نیازمند “نیروی کار” است. نیروی کار در بخش­های مختلف خط تولید اعم از تحقیق و توسعه، ترکیب­سازی مواد اولیه و اجرای پروتکل­های تولید طبق دستورالعمل­ها، اوپراتوری دستگاه­های موجود در روند تولید محصولات، کنترل کیفی محصولات تولیدی، اوپراتوری بسته بندی­های سیستمیک، لیبل­گذاری و در نهایت ذخیره­سازی در انبار نقش­آفرینی می­کند. همچنین شرکت­ها جهت امور اداری و دفتری از قبیل مالی و حسابداری، مراجعه به رگولاتوری (در این مثال اداره کل تجهیزات پزشکی کشور) و انجام وظایف مربوطه، بیمه، مالیات و بخش فروش (که به تنهایی میتوان آن­را تاثیرگذارترین بخش شرکت­ها دانست) نیز دارای نیروی انسانی هستند.

پارامتر مهم دیگر که در فرایند تولید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بعبارتی وجه تمایز شرکت­ها در تولید محصولات به حساب می­آید، تکنولوژی مورد استفاده در روند تولید محصولات است. در واقع، تفاوت محصولات تولیدی شرکت­های مختلف ناشی از تکنولوژی­های متفاوتی است که در پروسه­ی تولید محصولات به کار می­گیرند. در این مثال، تکنولوژی شامل تمامی دستگاه­ها، دانش فنی و فرمولاسیونی است که در روند تشکیل پانسمان مورد استفاده  قرار می­گیرد. فرض کنید پانسمان تولیدی از نوع پانسمان­های فومی باشد. لذا برای تشکیل چنین محصولی دو روش فیزیکی و شیمیایی وجود دارد. در واقع همین نوع روش انتخابی یک تکنولوژی به حساب می­آید. اگر برای مثال از تکنولوژی فیزیکی برای تشکیل پانسمان فومی استفاده کنیم، نیاز به اکسترودر، قالب، محفظه تزریق گاز و محفظه خلاء جهت افت ناگهانی فشار داریم. تمامی این بخش­ها تکنولوژی تولید نامیده می­شود.

اگر تمامی­ پارامترهای فوق به شکل کاملا درست و متناسب با شرایط اقلیمی و نیاز واقعی، انتخاب شوند و مورد استفاده قرار گیرند، محصول نهایی با کیفیتی تولید خواهد شد.

روندنمای فرایند تولید:

فرایند تولید شامل  مراحل متعددی است. طبقه­بندی­های مختلفی بسته به نیازهای سازمانی و خط تولید شرکت­ها جهت ترسیم روندنمای فرایند تولید مورد استفاده قرار گرفته­اند. در اینجا صرفا به یک طبقه­بندی پایه­ای از فرایند تولید پرداخته شده است که در آن پروسه تولید به 5 مرحله­ی اصلی تقسیم شده است. به هرحال ممکن است این طبقه­بندی در صنعت­های مختلف بسیار متفاوت باشد.

1) برنامه­ریزی یا Planning: این مرحله به شما کمک میکند تا هدف اصلی از تولید را یافته و روش رسیدن به اهداف تولید را صرفا پیش­بینی نمایید.

2) مسیریابی یا Routing: در این مرحله از فرایند تولید، احتمالا مواد اولیه مورد نیاز تولید خریداری شده، تحت یکسری تست­ها و آزمایش­ها جهت تایید صلاحیت ماده به منظور استفاده در فرمولاسیون قرار گرفته، اصلاحات احتمالی پیش از استفاده از این مواد در فرمولاسیون روی آن­ها صورت می­گیرد و در پایان آماده­ی ارسال به بخش مربوطه جهت استفاده در فرمولاسیون می­شود. همچنین در این مرحله در خصوص کمّیت و کیفیت مورد نیاز محصولات نیز تصمیم­گیری می­شود. لذا این مرحله، یک مرحله­ی حیاتی در فرآیند تولید است.

3) زمان­بندی یا Scheduling: این مرحله به منظور تصمیم­گیری در خصوص زمان­بندی فرایند تولید است. بعنوان مثال بخش­های مختلف فرایند تولید چه مدت زمان نیاز دارد. هر شخص چه مقدار زمان جهت انجام مسئولیتی که به او محوّل شده لازم دارد و غیره.

4) اجرا یا Dispatching: این مرحله در اصل شروع واقعی فرایند تولید است. ممکن است این مرحله شامل اعمالی نظیر تهیه اقلام ضروری، تکمیل فرم­ها و بررسی سوابق، نظارت بر گردش کار طبق برنامه و دستورالعمل­ها، ثبت تعداد دفعات کار دستگاه­های خاص در پروسه تولید، زمان بیکاری دستگاه و غیره باشد.

5) بازرسی یا Follow-up: بازرسی آخرین مرحله­ی فرآیند تولید است. در واقع در این مرحله طی انجام یکسری آزمایش­های از پیش تعیین شده، محصولات تولید شده مورد ارزیابی قرار می­گیرند تا با انتظارات کمپانی از تولید محصول مقایسه گردد.  در این مرحله مشکلات احتمالی شناسایی و طی گزارشی به بخش تحقیق توسعه جهت مرتفع­سازی ارسال می­گردد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز علامت گذاری شده است *